Du har taget beslutningen om at deltage på messe. Så langt så godt. Messer kan være en effektiv metode til at skaffe nye leads og skabe interesse for dit brand og dine produkter. Og det er bestemt ikke gratis at tage på messe, så sørg for at få mest muligt ud af den! Også efterfølgende!

For på trods af den digitale udvikling, skal man ikke undervurdere det fysiske møde. Og det ene udelukker ikke det andet.

Der er meget at huske, når man er på messe. Ikke alene skal man sørge for at være synlig for potentielle kunder, din virksomhed skal repræsenteres på bedst mulige måde – og så er der også at huske alt det andet. Både PÅ messen. Og når man kommer hjem.

For hvordan får man potentielle kunder og partnere til at stoppe op ved netop DIN stand? Hvordan skiller du dig ud fra mængden?

5 tips, der er værd at huske på messen:

1. Planlægning, planlægning, planlægning!

Du ved måske allerede, hvilke messer I skal deltage i. Derfor er det også vigtigt, du i god tid får planlagt, hvad I har af muligheder, og hvad I får brug for, for at lykkedes med jeres messedeltagelse. Hvor meget plads får I brug for? Hvem skal med på messen? Hvem er de andre messedeltagere? Jo hurtigere du får et overblik over alt det praktiske, jo større chance er der for en gennemført og succesfuld messedeltagelse.

2. Lav klare målsætninger!

Helt enkelt handler det om at spørge dig selv, hvorfor I skal på messe? I bruger garanteret en masse penge og ressourcer på at tage af sted. Så sæt nogle klare mål for, hvad I vil opnå.

Hvad er jeres succeskriterie; Tilmeldinger til nyhedsbrev? Deltagere i jeres konkurrence? Antal besøgende på jeres stand? Eller noget helt fjerde...

Uanset om det giver nye kunder til virksomheden, eller om I har et nyt produkt, der skal have opmærksomhed, er det vigtigt, at I gør jeg det klart, hvad formålet egentlig er. Det gør det også nemmere at fokusere på nogle enkle og klare (salgs-)budskaber for jeres personale på standen – og jeres layout til messestanden.

3. Få styr på jeres udtryk

Der er kamp om opmærksomheden – og de besøgendes tid på messer. Derfor er standens udseende og udtryk selvfølgelig vigtigt. Visuelle virkemidler kan gøre meget for at både fange og fastholde de besøgende.

Kun fantasien, måske også budgettet, sætter grænsen for dine muligheder. Men sørg for, at din stand udstråler jeres virksomheds værdier og de budskaber, I gerne vil ud med.

Tænk design, størrelse og form, og et udtryk der afspejler jeres profil – både ift. farver og budskaber.

(Det kan vi selvfølgelig hjælpe med - se bl.a., hvordan vi har hjulpet Q8)

4. Giv den lidt ekstra med konkurrencer, give-aways…

Det er næsten et uundgåeligt indspark på messer. Men alt andet lige kan give-aways og konkurrencer give jeres gæster et godt indtryk af jer, og en bedre chance for, at de husker dig.

Der findes et hav af forskellige ting, du kan gøre for at skille dig ud fra mængden. Det skal dog give mening ift. dit brand – og så gør det ikke noget, hvis det er noget, folk kan tage med sig rundt på messen og fungere som en omvandrende reklamesøjle. 


5. Sørg for at markedsføre jer selv

Din messedeltagelse begynder allerede før, messen reelt er i gang. Fortæl dine kunder og partnere, at du deltager på messen.

Hvor skal de finde dig? Hvorfor skal de besøge dig? Fortæl, hvad der gør din stand unik.

Et oplagt medie er nyhedsbreve, sociale medier og jeres hjemmeside. Har du nogle særlige messetilbud? En virkelig god give-away, eller bare noget helt unikt, ingen har set før? Sørg for at friste eksisterende og potentielle kunder til at besøge din stand.

… og så lige et sidste, og ret afgørende ekstra tip…

FØLG OP!

Messen slutter ikke, når dørene lukker, og gæsterne er trådt ud ad døren. For det er nu, arbejdet for alvor begynder.

Brug tid på at samle op på, hvordan det gik med jeres målsætninger! Nåede I det, I ville? Lav en plan, for det kommende arbejde. For nu skal der følges op på alle jeres nye leads.

Du har forhåbentlig snakket med en masse potentielle kunder, og du har forhåbentlig fået en masse kontaktoplysninger, måske en masse nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Så nu skal der følges op på dem, du har snakket med på messen.